پایتخت۶ به جای پایان بندی، سرهم بندی شد
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۱۱۲۶۰
به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در حالی که مخاطبان سریال پایتخت انتظار داشتند، ادامه پایتخت۶ را تماشا کنند، با سریالی مواجه شدند که داستان مشخصی نداشت و در آن از جذابیت و طنز قسمتهای قبلی این اثر خبری نبود. سیروس مقدم کارگردان این سریال در برنامه سریالیست بدون آنکه به انتقادها پاسخ بدهد گفت: به اعتقاد من کسی که ۶ فصل با پایتخت همراه بوده به جز پایتخت ۱، این دو قسمت را پایتختیترین پایتختی می داند که ما کار کردیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شوخیهای سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود
فرهاد خالدی، منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به دو قسمت پخششده پایتخت۶ در روزهای آخر اسفند گفت: شوخی های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود و نتوانست آنچنان که باید از مخاطب خنده بگیرد.
وی افزود: به نظرم دو قسمت پایانی فصل ششم پایتخت، بیشتر از آنکه پایان بندی این فصل باشد، بخشی کاملا مستقل بود که نمی توانست ارتباط چندانی با قصه و شخصیت های این فصل داشته باشد. این که قصه یک سال بعد از حوادث قبلی اتفاق میافتد باعث تغییر و تحول اساسی در قصه شخصیتها و حتی فضای حاکم بر سریال شده بود. به طوری که میتوان گفت دو قسمت پخش شده در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ بیشتر شبیه فیلم تلویزیونی مستقلی بود که اساسا نمیتوانست ارتباط ماهوی مناسبی با فصل ششم برقرار کند.
کمبود کمدی موقعیت
خالدی با اشاره به تمرکز فیلمنامه این دو قسمت با تبعات ناشی از شیوع کرونا گفت: فیلمنامه سعی داشت احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو شوخی های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود و نتوانست آنچنان که باید از مخاطب خنده بگیرد. این ضعفی است که پس از درگذشت زنده یاد خشایار الوند در فیلمنامه پایتخت به چشم می آید و سریال بیش از آن که از کمدی موقعیت برخوردار باشد تلاش دارد از خلال دیالوگ های رد و بدل شده میان شخصیت هایی نظیر نقی و ارسطو مخاطب را با خود همراه کند. بدیهی است در چنین شرایطی حتی انجام تغییرات در ویژگی های فیزیکی و چهره پردازی کاراکترهای سریال، کمک چندانی به ایجاد تغییرات مثبت در روند سریال نمی کند.
کاش قصه با ازدواج رحمت و فهیمه دنبال میشد
این منتقد ویژگی دست بی اختیار بهبود با بازی مهران احمدی و اتفاقات ناشی از آن را دافعهبرانگیز و از نقاط ضعف فصل ششم دانست و توضیح داد: شاید به همین خاطر است که گروه پایتخت قید حضور دوباره ی بهبود در این دو قسمت پایانی را زد و ترجیح داد قصه پایتخت را بدون این شخصیت پیش ببرد. این نکته باز هم به ضعفهای آشکار در فیلمنامه پایتخت۶ مربوط میشود و و برنامه ریزی هایی که اشتباه از آب در آمده اند. شاید اگر در پایتخت۶ بازگشت شخصیت بهبود اتفاق نمی افتاد و قصه با ازدواج شخصیت رحمت (هومن حاجی عبداللهی) و فهیمه (نسرین نصرتی) دنبال میشد هم دوز (سهم) طنز سریال بالا می رفت هم شخصیت بانمکی مثل رحمت اینچنین به حاشیه نمی رفت. شخصیتی که حالا با وصله ناجوری مثل سه قلوها گویی حضوری تحمیلی در پایتخت دارد.
وی افزود: این دو قسمت هیچ فایدهای که نداشته باشد حداقل فرصتسازی و ریلگذاری فصل هفتم پایتخت را انجام داده است. قضیه آشنایی ارسطو با دختری دیگر و ازدواجی احتمالی که می تواند قصه فصل هفتم را سر و شکلی دیگر بخشد، نشان میدهد که به احتمال فراوان شاهد تولید و نمایش فصل بعدی پایتخت نیز خواهیم بود. سریالی که معتقدم اگر از فیلمنامهای منسجم و حساب شده بهرهمند باشد، همچنان پتانسیل جذب و جلب نظر مساعد مخاطبان را دارد.
پایتخت۶ به جای پایان بندی، سرهم بندی شد
رضا صائمی، منتقد سینما و تلویزیون نیز در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: دو قسمت آخر پایتخت۶ ساخته شد تا قصه ناتمام آن به سرانجام برسد اما به جای پایان بندی، سرهم بندی شد!...یک وصله پینه کردن شتاب زده که نه تداوم دراماتیک داشت نه موقعیت کمیک!...بیش از آنکه دو قسمت جا مانده از فصل قبل باشد دو قسمت منفصل از فصل قبل بود...با گریم و چهره پردازی های اغراق شده و کاریکاتوری که نه تنها شمایل کاراکترها (شخصیتها) را تغییر داد که کارکرد آنها را هم عوض کرد و با شکستن راکورد (تداوم) شخصیتها به رکود آنها انجامید. پایانی ول که به دل ننشست!
به کلیت پایتخت لطمه کیفی زدید
مازیار معاونی، عضو انجمن منتقدان سینمای ایران نیز خطاب به عوامل سریال پایتخت در اینستاگرامش نوشت: نه تنها بدهی خود را نپرداختید که بدهکارتر هم شدید. گفتند کرونا مانع اتمام فصل ششم شد، توضیحی که تنها می شد همان ناتمام ماندن سریال را با آن توجیه کرد و ضعف دراماتیک روایت را پوشش نمی داد. گفتند اتمام کار را به مردم بدهکاریم. یکسال زمان داشتند. در میانه بی ثباتی بر سر ساخت فصل هفتم یا اتمام فصل ششم گزینه کم هزینه تر و جمع و جورتر دوم را انتخاب کردند که ای کاش نمی کردند.
وی ادامه داد: این دو قسمت بی منطق، فاقد ساختار و فاقد پیوستگی دراماتیک چه بود؟ با این آش شور بدهی خود را پرداخت کردید؟ این پایان اصلا چه ربطی به پایتخت ششم پارسال داشت که بتواند پایان بندی آن تلقی شود؟ بودجه را هدر دادید که هیچ به کلیت پایتخت هم لطمه کیفی وارد کردید. خسته نباشید.
توضیحات سیروس مقدم درباره دو قسمت پایانی پایتخت۶
سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت با حضور در برنامه سریالیست درباره «پایتخت۶» گفت: من به مخاطبان قول دادم که دو قسمت پایتخت ۶ طلب شماست و ما برمی گردیم. اما این ویروس منحوس ادامه داشت تا اینکه با تعامل مدیران خوشبختانه کار را ساختیم.
وی اظهار داشت: اصلا امکان نداشت ما سال گذشته کار را تمام کنیم، چراکه قرار بود ما به یونان یا یک کشور اروپایی برویم. بخش لژیونری بهتاش و موفقیت او را ببینم. اما با شرایط کرونا سفرها با محدودیتها افزایش پیدا کرد.
مقدم درباره دو قسمت پایانی توضیح داد: یک ماه تصویربرداری دو قسمت پایانی را داشتیم، به اعتقاد من کسی که ۶ فصل با پایتخت همراه بوده به جز پایتخت ۱ این دو قسمت، پایتختیترین پایتختی بود که ما کار کردیم.
وی افزود: از نظر شخصیتهایی که در قصه وجود داشت، سلامت روابط، سادگی روابط، ایثار و از خود گذشتگی آدمها به نفع همسایه، فامیل، دوست و همسر را در سریال داشتیم.
مقدم درباره سکانس زیر آب خانواده نقی معمولی عنوان کرد:برای اولین بار صحنهای به صورت میدانی در یک خانه زیر آب فیلم برداری کردیم. ما میخواستیم ایجاد نوستالژی (خاطره) کنیم و خاطره خوشی از هما و نقی را به تصویر بکشیم.
کارگردان اغما درباره موفقیت پایتخت اظهار کرد:در چهل سال اخیر که سریال سازی به شکلهای مختلفی کار شده است، شاید برای اولین بار بود که محوریت اصلی یک سریال خانواده است. در این خانواده همواره دوستی و آشتی برقرار نیست، اما نتیجه اش به دوستی ختم میشد.
یکی از سرگرمیهای ایرانیهای خارج از کشور
مقدم عنوان کرد: پایتخت یکی از سرگرمیهای ایرانیهای خارج از کشور است و در بین دوستان شنیدم که پیگیر سریال پایتخت هستند.واقعیت این است که پایتخت را به همین راحتی مردم میبینند؛ دوستان و دشمنان قضاوت میکنند حتی حرفهای دشمنان شبیه حرفهای دوستان میشود و حتی برعکس آن هم اتفاق میافتد.
مقدم عنوان کرد:ساخت سریالهای دنباله دار خیلی سخت است، جمع کردن یک تیم، تکراری نبودن فیلم نامه بسیار مهم است. ما همیشه به دنبال قصههای جدید هستیم و این برند با تدبیر مدیران و تلاش تیم سازنده و درک بالای مردم قوام پیدا کرده است، اگر این سه رکن همچنان کنار هم بمانند پایتختهای ۷،۸،۹ و.. هم ساخته میشود.
برنامه «سریالیست» که به نظرسنجی سریالهای تلویزیونی در سال ۹۹ میپردازد، هر شب حدود ساعت ۲۳:۲۰ با اجرای پدرام کریمی و به تهیهکنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی از شبکه یک سیما پخش میشود.
به گزارش ایرنا، پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازی محسن تنابنده مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما پخش شد. این مجموعه داستان زندگی یک خانواده مازندرانی را روایت میکند.
محسن تنابنده، برای بازی در پایتخت۶ برنده تندیس بهترین بازیگر کمدی مرد از بیستمین دوره جشن دنیای تصویر شد.
دو قسمت پایانی پایتخت۶ روز ۲۹ و ۳۰ اسفندماه روانه آنتن شبکه یک شد و واکنشهای زیادی را برانگیخت. کامنتها و پیامهایی که کاربران اینستاگرام در صفحه شخصی محسن تنابنده، نویسنده سریال گذاشته بودند، نشان میداد که این دو قسمت در جلب نظر مخاطبان موفق عمل نکرده است.
برچسبها پایتخت ویروس کرونا سیروس مقدم مهران احمدی اختصاصی ایرنا شبکه یک سیما محسن تنابنده نوروز 1400منبع: ایرنا
کلیدواژه: پایتخت ویروس کرونا سیروس مقدم پایتخت ویروس کرونا سیروس مقدم مهران احمدی اختصاصی ایرنا شبکه یک سیما محسن تنابنده نوروز 1400 اخبار کنکور دو قسمت پایانی سریال پایتخت محسن تنابنده دو قسمت سیروس مقدم پایان بندی شخصیت ها فصل ششم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۱۱۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همکاریهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
هفته گذشته خبری منتشر شد درباره اینکه تولید «پایتخت ۷» به جریان افتاده و قرار است بازیگران اصلی بار دیگر کنار هم جمع شوند.
به گزارش فیلم نیوز، به بهانه این اتفاق مهم، نگاهی داریم به بازیهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در کنار هم.
استشهادی برای خدا | علیرضا امینی | ۱۳۸۶اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر سال ۱۳۸۶ در فیلم «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی اتفاق افتاد. تنابنده در این فیلم نقش روحانی به نام شیخمحمد را داشت و با گریمی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در در کنار شخصیت رحمت، کارمند مخابرات روستا که احمد مهرانفر نقش او را بازی میکرد، موقعیتهای بامزهای را در فیلم رقم میزدند. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام فتحی پس از سالها به آبادیاش بازمیگشت تا قبل از مرگ، از همه مردم ده بخواهد روی کفناش را به نشانه رضایت از او امضا کنند تا در آرامش از دنیا برود.
مردم ده معتقدند بودند که تا همسرش از او رضای نباشد و امضا نکند، فایدهای ندارد. او باید هرطور شده رضایت همسرش را به دست میآورد و در این مسیر شیخ محمد و رحمت هم او را همراهی میکردند. محسن تنابنده علاوه بر بازی در این نقش، در نگارش فیلمنامه «استشهادی برای خدا» هم نقش داشت و از این جهت کاملا به ابعاد مختلف شخصیت شیخمحمد احاطه داشت.
شیخمحمد روحانی مهربانی بود که به واسطه لهجه مشهدی و سادگی و طنز جالبی که در گفتارش بود، حالوهوای فیلم را عوض میکرد. دیالوگهای میان او با شخصیت رحمت بسیار جذاب از آب درآمده و میتوان گفت مقدمهای برای شکلگیری شخصیتهای نقی و ارسطو در «پایتخت» بود. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره بیستوششم فیلم فجر شد.
پایتخت | سیروس مقدم | ۱۴۰۲ تا ۱۳۹۰مهمترین بازی تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» اتفاق افتاد و این زوج هنری توانستند وجوه دیگری از بازیشان را درقالب یک زوج کمدی به نمایش بگذارند. موتور محرک سریال «پایتخت»، محسن تنابنده بود. نه فقط به عنوان بازیگر که در جایگاه نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از بار جذابیت سریال را به دوش میکشید.
با اینحال آنچه بیشتر در ذهنها مانده، بازی او در نقش نقی معمولی است. شخصیتی ساده که در هر فصل خودش را عقل کل میبیند، اما مدام با تصمیمهای اشتباه و رفتارهای عجیبش باعث ایجاد موقعیتهای جالبی میشود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت، اما رفتهرفته در فصلهای بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد. احمد مهرانفر تا قبل از سال ۱۳۹۰ که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده»، «استشهادی برای خدا» و … آثار مهم برجا مانده از او بودند.
با این حال، اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب آمد. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمیتوانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکیشان تصور کنیم. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار میکرد و به عنوان شخصیتی عاشقپیشه و علاقهمند به ازدواج معرفی میشد.
او روی هر دختری دست میگذاشت ناکام میماند و وضعیت طوری پیش میرفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او و جدالهایی که با نقی داشت پیش میرفت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهرانفر اهمیت دارد که خیلیها او را با نام ارسطو میشناسند.
ایران برگر | مسعود جعفری جوزانی | ۱۳۹۳محسن تنابنده و احمد مهرانفر بعد از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نامهای امراللهخان و فتحاللهخان بود که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا رقابت میکردند.
تنابنده نقش فتحالله خان را داشت و با گریمی بسیار متفاوت توانسته بود شمایلی از یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان نقش امراللهخان را بازی میکرد و احمد مهرانفر در نقش رهام، یک جورهایی مشاور امراللهخان بود. نقشش در این فیلم چندان زیاد نبود و در چند سکانس بازی داشت. گرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمده بود و جنس بازیاش فرق میکرد، اما آن زمان خیلیها معتقد بودند شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.
علی البدل | سیروس مقدم | ۱۳۹۶سیروس مقدم بعد از درخشش پایتخت در چند فصل، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۶ تغییر رویه دهد و به جای ساخت فصل جدید پایتخت سریال کمدی روستایی دیگری به نام «علیالبدل» بسازد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را درکنار بازیگران دیگر قرار داد. ماجرا درباره روستایی بود که دو خان آن با هم اختلاف داشتند و حالا باید برای رسیدگی به امور، یک علیالبدل انتخاب میکردند.
محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را داشت که در قامت مشاور به میدان میآمد و به هر دو خان مشاوره میداد. احمد مهرانفر هم در این سریال نقش عضو علیالبدل را داشت. آن دو با گریمهایی کاملا متفاوت با «پایتخت» حضور پیدا کردند و شیوه بازیشان هم کاملا با آنچه که در سریال قبلی شاهدش بودیم تفاوت داشت.
«علیالبدل» سریال موفقی نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال میکردند، اما نتوانست جای خودش را نزد مخاطبان باز کند و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم رقم بزند. به همین دلیل هم وارد فصلهای بعدی نشد و مقدم مجددا سراغ ساخت «پایتخت» رفت.