ساخت پایتخت ۷ چقدر برای مردم آب میخورد؟
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۰۷۳۲۲
صراط: مجموعه تلویزیونی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم اثری است که در فصل اول نظر خیلی ها را جلب کرد.در فصل دوم مردم با نقی و خانواده اش انس گرفتند و رفته رفته در فصل های بعدی با آنها همراه شدند.
به گزارش فارس، حالا پس از این فراز و فرودها و قصه هایی که به جان نشسته بسیاری از خانواده های ایرانی منتظر بودند تا فصل ششم این سریال را در روزهایی که برای مقابله با کرونا در خانه مانده اند، ببینند و از آن لذت ببرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**وقتی خانواده نقی قالتاق می شوند!
خانواده نقی معمولی در فصل ششم از آن حالت روستایی و ساده خود به در آمده و قالتاق شدند، بابا پنجعلی که روزگاری نماد ستون و پایه خانواده بود از دست رفت و جایگزینی برای آن وجود نداشت. اهداء عضو در این سریال به سخره گرفته شد و حتی مزاری برای پدر در نظر گرفته نشد همچنین مضامین ارزشی و مقدس مانند مناسک حج، نماز خواندن، شئون و ظواهر مذهبی مانند جای مهر روی پیشانی و ... وارد حیطه طنز و شوخی های سخیف شدند.
نقی به عنوان پدر خانواده در حدی دچار خصوصیت های بد اخلاقی است که نمی تواند الگوی خانواده باشد. همه اعضاء خانواده به راحتی به هم دروغ می گویند و موضوعات زندگی را از هم پنهان می کنند. هما به عنوان نماد زن ایرانی تحصیل کرده، که در فصول گذشته تلاش می کرد نقی را هدایت کند و برای زندگی اش تلاش می کرد، این بار خود از خط خارج شده، دخترانش را بدون اجازه پدر به اردو می فرستد و به همسرش دروغ می گوید.
سارا و نیکا به عنوان دختران نوجوان نقی می توانند به راحتی ماهواره سفارش بدهند و حتی برای این کار به بزرگتر خود هم نیازی ندارند. بهتاش خواهر زاده نقی، گرچه به ظاهر به ورزش و پیشرفت ابراز علاقه می کند، اما هتاکی و بی احترامی های او به بزرگترها، در این فصل از سریال برجسته تر شده است. دست بلند کردن او روی نقی، خطاب قراردادن مادر و زن دایی اش به اسم کوچک، ارتباطات نامتعارف و منافی اخلاق با دختران و تیغ زدن اطرافیان با دروغ و دغل از جمله رفتارهای اوست.تا جایی که در واکنش به رفتارهای مادرش در مقابل رحمت، به او می گوید: «خجالت بکش. کیس از این بهتر نبود باهاش کانکت شی؟»
ارسطو که با عفو از زندان آزاد شده، برای رهایی از مشکلات مالی، درگیر قاچاق مواد مخدر به داخل زندان می شود. موضوع تریاک کشی و اعتیاد تقی و برادران رحمت به راحتی و به عنوان مساله ای عادی در سریال عنوان می شود.
**قصه ناتمامی که تکلیف آن روشن نشد
فصل ششم درحالی که مخاطبان انتظار داشتند حداقل در قسمت های پایانی انتظاراتشان را برآورده کرده و همه چیز را به خوبی و خوشی تمام کند، ناگهان و نیمه کاره و درست در زمانی که اعتراضات به بالاترین حد خود رسیده بود به پایان رسید.
همان زمان سیروس مقدم درباره پایان این فصل گفت: «پایتخت» در 15 قسمت طبق قرار و تعهدش در ایام نوروز پخش شد و تنها قسمت های آخر و فینال آن طلب مخاطبین از ما است که ان شاءالله در اولین روزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی کرد، تیم پایتخت فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا... به محضر مردم عزیز تقدیم می کنند.
**بالاخره نفوذی که بود؟
قسمت آخر پایتخت نیز که سکانس های پایانی آن مشابه یکی از فیلم فارسی های دوران طاغوت ساخته شده بود، کار را به جایی رساند که علی عسکری در نامه ای خطاب به مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه پایتخت 6 تاکید کرد: لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن»؟!
از آنجا که برخی از موارد ( از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوب های رسانه ملی دقت لازم را نداشته اند و تلاشهای شبانه روزی صورت گرفته در بخش های مختلف سازمان صدا وسیما را تحت الشعاع حاشیه سازی هایی قرارداده اند لازم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود.
نکته جالب ماجرا اینجاست که در این مدت نه تنها نفوذی شناسایی نشد، بلکه ساخت فصل هفتم به همان تیم و با همان ترکیب سابق سپرده شد.
**آیا تلویزیون در مقابل حاشیه ها مقاومت می کند؟
این روزها قصه «عادل فردوسی پور» برای همه آشناست. گزارشگر محبوبی که علی رغم حرفه ای بودن در کارش جایی که مقابل رئیس بالادستی خود ایستاد و از چارچوب های سازمان صداوسیما بیرون زد، مدیر شبکه علی رغم تمام هجمه ها، مقابل این خودسری ایستاد تا این کج روی ها و رفتارهای سلیقه ای باب نشود و کسانی که در رسانه ملی کار می کنند، بدانند که این چارچوب ها و قوانین مشخص است و بنا نیست مدیران بالادستی مرعوب تعداد بالای هواداران افراد شوند.
حالا در مقیاسی کوچکتر این اتفاق برای سارا و نیکا دوقلوهای پایتخت افتاده است. آنها که از کودکی در این سریال حضور داشتند، کم کم با ورود به دنیای نوجوانی شروع به انتشار تصاویر و رفتارهای خارج از عرف از خود کردند و کار را به جایی رساندند که گفته می شود در فصل هفتم بنا نیست حضور داشته باشند. هرچند که این دو بازیگر نقش مهم و پیش برنده ای در داستان نداشتند، اما تا خبر حذف آنها از فصل هفتم منتشر شد، بازیگران دیگر سریال در فضای مجازی شروع به داغ کردن ماجرا کردند تا آنها به سریال برگردند. حال باید دید تلویزیون در مقابل این ماجرا می ایستد یا کوتاه خواهد آمد.
**پرداخت دستمزد 5 میلیاردی با چه منطقی؟
از سوی دیگر گفته می شود که محسن تنابنده نویسنده و بازیگر سریال برای فصل هفتم تقاضای 5 میلیارد تومان دستمزد کرده است که با یک حساب سرانگشتی به رقمی بالای 330 میلیون تومان برای هر قسمت می رسیم.این در حالی است که دریافت چنین ارقامی از سوی بازیگران تلویزیون عرف نیست و در این پروژه نیز مشخص نیست که این رقم از بودجه بیت المال بر چه اساسی باید به جیب سازندگان این سریال برود؟ این را بگذارید در کنار بودجه 30 میلیاردی که بناست 15 قسمت سریال با آن ساخته شود.
**چرا «پایتخت» زیر نظر سیما فیلم نیست؟
سوال دیگری که درباره پروژه پایتخت همواره مطرح بوده، این است که چرا این سریال در مجموعه سیمافیلم که سریال های تلویزیون در آن ساخته می شوند، قرار نمی گیرد؟ مرکز سیمافیلم محلی برای تولید و توزیع سریال های تلویزیون است و معمولا نرخ مشخصی برای سریال سازی در سطوح مختلف دارد. اما پایتخت همواره از سوی بازرگانی صداوسیما هدایت می شود و تبادلات مالی آن نیز با این مرکز انجام می پذیرد. یکی از دلایل غیرعرف بودن هزینه تولید و دستمزدهای سریال نیز همین موضوع است.
پایتخت به مسیر اصلی بازمی گردد؟
همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، سریال پایتخت، اثری است که اکثریت مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند و با اعتراضشان به فصل 6 نشان دادند که ترجیح می دهند تماشاگر قصه زندگی همان نقی معمولی باشند. بعد از اتفاقاتی هم که برای این سری از پایتخت افتاد، سیروس مقدم در سخنانی اعلام کرد که همه چیز به خوبی و خوشی به پایان خواهد رسید و خانواده نقی دوباره دور هم جمع خواهند شد. حالا باید دید این سریال دوباره محبوب خانواده ها می شود یا خیر.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: پایتخت سریال پایتخت سیروس مقدم صراط فصل هفتم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۰۷۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت ادامه سریالهای موفق در دستور کار است
پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در گفتوگویی درباره آخرین وضعیت سریالهای الف ویژه اظهارکرد: دو مجموعه تلویزیونی «الف ویژه» فاخر سلمان فارسی و موسی(ع) در دست تولید است؛ هر دو مجموعه نمایشی با برنامهریزی منظم، مراحل مختلف آنها در حال پیشرفت است.وی افزود: فناوری تولید مجموعه موسی(ع) با سریال سلمان فارسی و همه مجموعههای نمایشی که تاکنون تولید شده، متفاوت است و براساس تولید مجازی یا همان Visual Production در دست ساخت است که تجهیزات قابل توجهی را باید تأمین کنیم که به تدریج در حال تأمین است.روند سنتی تولید سریالهای تاریخی تغییرکرد
رئیس سازمان صداوسیما گفت: امیدواریم امسال دو مجموعه تلویزیونی موسی(ع) وسلمان فارسی براساس زیرساختها و تجهیزات تولید مجازی در تراز روز دنیا قرار گیرند.به نظر میرسد تولید مجموعههای فاخر الف ویژه اگر بخواهد با شکل فعلی ادامه یابد، هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان تولید چندان به صرفه نباشد؛ لذا ما توسعه فناوری جدید «تولید مجازی» را هدف قرار دادهایم. وی ادامه داد: درحال حاضر فصل یک سریال سلمان فارسی درخاک ایران از سال گذشته شروع شده و با همان برنامهریزی که پیشبینی شده در حال پیشروی است و شاهد حضور مجدد عوامل و بازیگران و برنامهسازی در شهرک غزالی صداوسیما هستیم.به گفته رئیس سازمان صداوسیما، سریال سلمان فارسی در سه فصل ساخته میشود؛ فصل دوم آن که مربوط به بیزانس بوده، به اتمام رسیده و در حال حاضر فصل ایران در حال تصویربرداری است و فصل پایانی هم که مربوط به بخش حجاز است، بعد از اینکه فصل ایران به مراحل وسط یا پایانی برسد، مراحل پیشتولید فصل حجاز آغاز میشود. جبلی درباره لوکیشن تصویربرداری سلمان فارسی یادآور شد: عموما لوکیشنهایی که برای فصل بیزانس طراحی شد، در مجموعه شهرک سینمایی غزالی سازمان صداوسیما ساخته شد و یک ساخت و سازهای ماندگاری است که برای همه مجموعههای تلویزیونی یا سینمایی قابل استفاده است.
صداوسیما سریالهای نمایش خانگی تراز را خریداری میکند
وی در پاسخ به پرسشی درباره خریداری سریالهای نمایش خانگی ازسوی صداوسیما و پخش در شبکههای سیما اظهارکرد: اگر در تولید مجموعههای نمایشی با ضوابط سازمان صداوسیما و هماهنگی بین تهیهکننده و مجموعه صداوسیما، برای شبکه نمایش خانگی برنامهای تولید شود، هم حمایت و هم خریداری میکنیم اما فعلا به مورد مشخصی نمیتوانم اشارهکنم.
سیاست صداوسیما، فصول بعدیسازی سریالهای موفق است
رئیس سازمان صداوسیما درباره ساخت فصول بعدی سریالهای پرمخاطب سیما بیان کرد: اساسا یکی از پایههای اساسی طرح تحول صداوسیما، فصل دومسازی است به این معنا که اگر مجموعههایی به هر دلیلی توفیقاتی داشتند، آن سریالها بهعنوان ارزش و ویژند صداوسیما مورد بهرهبرداری قرار میگیرند و فصول بعدی آنها تلاش میشود ساخته شود؛ البته در هر موضوعی فصلهای جدید باید با موضوعات متنوع و کیفیت بالاتر و بهتر ساخته شود تا به آن برند لطمه وارد نشود. وی ادامه داد: عملکرد صداوسیما در دو سه سال اخیر نشان میدهد از برندهای مهم حمایت کرده و برای ساخت فصلهای بعدی آنها اقدام کرده است؛ مثلا زیرخاکی و «نونخ» بخشی از آنهاست. درباره ساخت فصول بعدی پایتخت هم قبلا توضیح دادهام؛ بنابراین سیاست مذکور ادامه مییابد و هر مجموعهای که موفق بوده، مطمئن باشید ساخت فصول بعدی آنها در دستور کار است.